Guruh:
Ishonchli
Xabarlar:
465
Holati:
|
(bushang,zaif) VI STRUNTAR I DET.__________Biz ahamiyat bermaymiz bu narsaga
VI SKYNDAR OSS(xundar)______Biz shoshyapmiz (shoshilyapmiz)
KRYA PÅ DIG_________Sog'ayib ket!(tuzalib qolgin!)
PRESET HAR GÅTT NED_________Narxlar pasaydi(pasaymoqda)
1)Det visade sig bli en ................ vacker dag. 2)Snön hade ............ lagt sig ........... på stadens gator och torg. 3)De brukade ............. besöka stadens enda restaurang och ...... skedde ............ denna dag. 4)............ ville de ................ ta sig en ........... kort titt på det ............ invigda köpcentrat. 5)............ kan vi dra följande ........... ointressanta slutsats.
PASTGA BELGILANGAN KO'RINISHIGA E'TIBOR BERING! Adverbets betydelse:
Till betydelsen anger adverben ofta omständigheter av olika slag som
"tid, plats, sätt, grad, orsak" etc.
nu, då, sedan, här, dit , redan, snabbt, klokt, mycket, enormt därför, varför, så
är alltid adverb:
TID
När? nu, då, sedan, genast Hur ofta? sällan, understundom, ibland
Hur länge? jämt, ständigt, alltid, länge
PLATS:
Var? här, hemma, ute Vart? hit, hem, ut
Varifrån? här-/ hem-/ utifrån
SÄTT:
Hur? fort, väl, illa Hit hör också de adverb med specifika suffix, t ex -lunda, -ledes, -ligen, -vis
-> sålunda, annorlunda, således, visserligen,
Bara vissa av de rena adverben kan kompareras - ofta, oftare, oftast
^personliga pronomen _________________ jag, du, han, hon, den det, vi ni de
^possessiva pronomen ________________ min,din,hans,hennes,vår,er deras
^relativa pronomen, ________________som, vars, vilken vilket vilka
^reflexiva pronomen, ____________ mig, dig, sig, oss, er, sig
^reciproka pronomen, ____________ varandra
^demonstrativa pronomen, _____________den här, det där, denna detta ,
^artiklar, ______________den,en, ett det de
du kan inte ana vad glad jag blev_______Qanchalik sevinganimni tasavvur ham qilolmaysan.
vid första anblicken_______на первый взгляд
å andra sidan_______Boshqa tarafda(tomonda)
lite av varje______Xammasidan oz ozdan.
Vi har ett och annat att prata om________Biz bazi bir narsa to'g'risida gaplashib olishimiz kerak,
någon annanstans_______qayerdadir,qaysidir(joyda)
Skynda dig, annars missar vi tåget!________Tez bo'l,yo'qsa poezdga kech qolamiz!
Vi måste vänta till i morgon__________Ertagacha kutishimiz kerak
Du kan väl komma ett litet tag?___________Bir daqiqaga kirolmaysanmi?
Jag tar tillbaka det_________So'zimi qaytib olaman.
får man stiga in?_________Kirsam maylimi?(ichkariga)
Assalomu a'leykum ! Salmoni Forziy, man hoz o'qivotgan temani yozib tushunganimcha o'zbekchasini ham yozsam xatolarini tusatib borsangiz. Man hoz Kapitel 4dan shu yerga yetdim 4C Hemma hos Maria
Indira är hos Maria Indira Marialarni uyida
Maria: Vill du ha te eller kaffe? Sen choy ichasanmi yoki kofemi? Indira: Te, tack. Jag dricker inte kaffe. Choy, rahmat. Men kofe ichmayman. Maria: Använde du socker? Sen shakar ishlatasanmi? Indira: Ja tack. Har du lite mjölk också? Ha rahmat. Senda ozgina sut ham bormi? Maria: Ja, var så god. Vill du ha något att äta? En smörgås, kanske? Ha, marhamat. Sen biror egulik hohlaysanmi? Bitta smörgås balki? Indira: Ja tack, gärna. Ha rahmat, hohlayman. Maria: Vilket pålägg vill du, ost eller skinka? Sen ustiga nima qo'yilganini hohlaysan, sir yoki go'sht(cho'chqa go'shti) Indira: Gärna ost Sir hohlayman. Nina: Jag är också hungrig, mamma! Meni ham qornim och oyi! Maria: Du kan få en smörgås, du också. Bu senga bitta smörgås, senga ham.
|